FANDOM

Okei. Tää tapahtu joskus Kreivisotien jälkeen, siinä 1640-luvulla. Vittu mitä aikaa. Jatkuvasti piti tapella ryssiä vastaan. Savonlinna oli just pari vuotta aikaisemmin saanut kaupunkioikeudet, ja olavinlinnaa laajennettiin.

Oltiin Frederickin ja Topiaksen kanssa gineksessä Olavinlinnassa. Tai Reetuksi ja Topiksihan niitä kaikki kutsui. Ihan siisti pesti, linnassa oli hyvin safkaa, isot ruokavarastot, vitusti elukoita ja olutta eikä tarvinnu paljon pelätä ryssiä. Koska se on vittu linna! Seisot vaan muurinharjalla ja polttelet piippukessua ja kuset alla virtaavaan Kyrönsalmeen. Ebun meininki!

Noh, sit yhden kerran oltiin yövuorossa ja puhuttiin paskaa. Niin yhtäkkiä alkaa kuulua semmoista ihme rapinaa. Lähdettiin katsomaan että mitä vittua nyt taas, ja perkele! Just sillä hetkellä pamahtaa suoraan pääporttiin helvetillinen isku. Katottiin muurinharjalta, niin koko vitun saari on täynnä ryssiä! Vittu kun kuumotti. Erään kakkosryhmän Bentig-tyypin (Penaksi sitä kutsuttiin) homma oli pitää silmällä kanavaa ja se vitun lanttu oli nukahtanu vartioon!

Täys häly päälle! Mutta niillä on jo rautapäinen muurinmurtaja ryskyttämässä porttia. Tuli ihan puskista se hyökkäys, ja koko linna oli muutenkin kaljapöhnässä. Ja siinä menisi jonkun aikaa kunnes herrat ritarit saisi haarniskat päälleen.

Me alettiin Topin kans viskoa kaikkea kiviä ja muuta paskaa niiden ryssien niskaan sieltä muurinharjalta, ja Reetu alkoi saman tien lämmittää semmoista isoa tervapataa. Kun se olisi kuuma, me kaadettaisiin se niiden ryssien niskaan niinkuin oltiin harjoituksissa tetsattu. Siinä vaan menee jonkun aikaa kun se lämpenee. Saman tien alkoi tippua nuolia ympärillä kun ne ryssät yritti ampua meitä. Mut ei se huolettanu, se muuri oli aika hyvänä suojana.

Vittu se portti meni ihan säleiksi. Luulisi että semmoinen kuus tuumaa paksu tukeista tehty ja rautavahvistettu portti kestäis vähän rankaisua, mutta se meni hetkessä ihan tikuiksi! Just ja just kerettiin saada se terva kuumaksi, kun portti oli jo palasina. Sisäpihalla ei ollut kuin pari asemiestä vartiossa ja muutama hassu elukka mitä me pidettiin sielä. Ja niistä tulisi semmoinen ryssämeri yli että heilahtaa. Vittu kun kuumotti. Voi vittu Pena, minkä teit kun nukuit vartiossa!

Mut just kun siitä portista alkaa syöksyä ryssää sisään, mun takana ollu Topi alkaa ulvoa kuin pistetty sika. Katoin, niin sille oli tullut nuoli suoraan niskaan. Vittu NISKAAN! Se alkoi sätkiä ihan hervottomasti ja hortoili sinne tänne. Sit se osui siihen tervapataan ja sen alla olevaan notskiin. Ja se vittu kaataa sen tervapadan sinne sisäpihan puolelle! Kun ei sinne sisäpihalle päin ole muurinharjaa, pelkkä suora putous vaan! Ei perkele!

Mut sit kävi ihan käsittämätön säkä. Se kuuma terva tippuu suoraan sielä linnanpihalla olevan pukin päälle. Semmoinen perkeleellisen iso, musta pukki... pidettiin sitä semmoisena meidän linnaryhmän maskottina. Ja sitten se Topin potkima nuotiokin tulee vielä sen pukin niskaan, ja koko vitun elukka roihahtaa tuleen! Voi pillu, että se otus kiljui. Vieläkin muistaa mikä ääni siitä lähti.

Ja ryssät tulee just linnanpihaan, ja se pukki syöksyy niiden eteen ja hyppää ilmiliekeissä takajaloilleen! Se näytti ihan joltain vitun paholaiselta! Mä kuulin sen pukin kiljumisenkin yli, miten ekalta ryssältä tulee paskat saman tien housuun. :D

Ja sit koko ryssälauma alkaa huutaa paniikissa ja juosta karkuun. Ja se pukki yhä ihan tulessa alkaa juosta niiden perässä. Voi vittu ne kirmas karkuun. Luulivat oikeesti että meillä on paholainen apuna puolustuksessa!

Saatiin sen pukin ansiosta puolustus kuntoon ja vähän raskaampaa ritaria kentälle. Seuraavana päivänä lähetettiin ratsupartioita metsästämään niitä ryssiä. Pena sai kyllä sanktiota. Pistivät sen semmoiseen rautahäkkiin ja ripustivat tornista roikkumaan, kun oli nukkunut vartiossa. Sinne se sit jätettiin, kunnes se kuoli nestehukkaan. Sit varikset söi sen silmät. Ja Topi kuoli siihen niskalaukaukseen. Vittu miten karu meininki.

Voi huh huh mikä yö sekin oli.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki